Καθώς οι βιομηχανίες σε όλο τον κόσμο περιστρέφονται και προσαρμόζονται ως απάντηση στις διαταραχές που έχουν προκληθεί από την πανδημία Covid-19, ο τουρισμός ξεχωρίζει ως ένας από τους κλάδους που πλήττονται περισσότερο αλλά και που είναι και πιο ανθεκτικοί. Πρόσφατα στοιχεία υπογραμμίζουν την αξιοσημείωτη άνοδο της Ελλάδας στο παγκόσμιο τουριστικό τοπίο, υπονοώντας τόσο τις ευκαιρίες όσο και τις προκλήσεις που βρίσκονται μπροστά μας. Αυτή η άνοδος έρχεται μετά από σημαντικές αναταράξεις στην τουριστική βιομηχανία, που χαρακτηρίζονται από αλλαγές στη συμπεριφορά των ταξιδιωτών, ζητήματα βιωσιμότητας και τη νέα οικονομική πραγματικότητα.
Σε πρόσφατη έκθεση που δημοσίευσε ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού των Ηνωμένων Εθνών (UNWTO), η Ελλάδα έχει αναδειχθεί σε ανερχόμενο αστέρι στον παγκόσμιο τουρισμό. Η χώρα κατατάχθηκε ένατη μεταξύ των 10 κορυφαίων διεθνών ταξιδιωτικών προορισμών με τους περισσότερους επισκέπτες για το 2022 να απολαμβάνουν τις διακοπές τους κάτω από τις ομπρέλες παραλίας στις γραφικές παραλίες της χώρας μας, σημειώνοντας το ντεμπούτο της στη λίστα. Αυτή η αναγνώριση έρχεται αμέσως μετά την Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού και υπογραμμίζει τη σταθερότητα της Ελλάδας στην πλοήγηση στο μεταπανδημικό τοπίο της τουριστικής βιομηχανίας.
Συνολικά, η τουριστική βιομηχανία βρίσκεται σε στάδιο σταθερής ανάκαμψης από τη δίνη της πανδημίας, με τις διεθνείς αφίξεις να σημειώνουν ανοδική τροχιά. Σύμφωνα με τον UNWTO, ο διεθνής τουρισμός θα μπορούσε να φτάσει έως και το 95 τοις εκατό των επιπέδων πριν από την πανδημία μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους. Ωστόσο, δεν έχουν βιώσει όλες οι χώρες αυτή την άνοδο ομοιόμορφα. Παραδοσιακά hotspots όπως η Γαλλία, η Ισπανία και οι Ηνωμένες Πολιτείες παραμένουν στην πρώτη γραμμή, αν και με μειωμένους αριθμούς σε σύγκριση με το 2019. Η Γαλλία σημείωσε 79 εκατομμύρια διεθνείς αφίξεις, μείωση από 91 εκατομμύρια, η Ισπανία κατέγραψε πτώση με καταγραφή 72 εκατομμύρια από 84 εκατομμύρια και οι Η.Π.Α. 51 εκατομμύρια σε σύγκριση με 79 εκατομμύρια πριν από την πανδημία.
Είναι ενδιαφέρον ότι ορισμένοι προηγουμένως κυρίαρχοι ασιατικοί προορισμοί, όπως η Κίνα και η Ταϊλάνδη, έχουν σημειώσει πτώση, υποδηλώνοντας μια ευρύτερη γεωγραφική αλλαγή στα παγκόσμια ταξιδιωτικά πρότυπα. Η Ευρώπη και η Αμερική διατήρησαν την ελκυστικότητά τους, έχοντας μεγάλο μερίδιο των διεθνών ταξιδιών.
Η υποστήριξη αυτής της αύξησης του τουρισμού είναι μια ενθαρρυντική οικονομική πρόβλεψη για την Ελλάδα. Τα στοιχεία από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα για την Ανάπτυξη και την Ανασυγκρότηση (EBRD) προβλέπουν ότι η οικονομία της χώρας αναμένεται να αναπτυχθεί κατά 2,4 τοις εκατό τόσο το 2023 όσο και το 2024. Ο τουρισμός είναι προφανώς ο ακρογωνιαίος λίθος αυτής της θετικής προοπτικής, έτοιμος να σημειώσει νέα ρεκόρ.
Ωστόσο, ο Γρηγόρης Τάσιος, Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ), προσθέτει ένα στρώμα πολυπλοκότητας σε αυτή τη ρόδινη εικόνα. Οι παρατηρήσεις του τονίζουν ότι ο τουρισμός δεν είναι απλώς μια οικονομική σωτηρία αλλά και μια κρίσιμη πτυχή της κοινωνικής ευημερίας. Επισημαίνει ότι ο τουριστικός τομέας της Ελλάδας αντιμετωπίζει νέες προκλήσεις και κινδύνους, κυρίως από την κλιματική αλλαγή. Ποιος μπορεί άλλωστε να ξεχάσει τις καταστροφικές εικόνες όπου οι πυρκαγιές κατάφεραν να κάψουν μέχρι και τις ξαπλώστρες και τις ομπρέλες της Ρόδου δίπλα στη θάλασσα ή τις πλημμύρες που κατέστρεψαν ολόκληρα χωριά; Ο Τάσιος υποστηρίζει ότι το μέλλον του τουρισμού πρέπει να καθοδηγείται από αρχές βιωσιμότητας, στρατηγικές αναβαθμίσεις στις τοπικές υποδομές και να είναι προσαρμοσμένο στις αλλαγές στη συμπεριφορά των ταξιδιωτών.
Το πιο πρόσφατο Βαρόμετρο του UNWTO δείχνει μια υποτονική αλλά σταθερή αύξηση του δείκτη εμπιστοσύνης του κλάδου. Ωστόσο, το παγκόσμιο οικονομικό κλίμα θα μπορούσε να μειώσει τις τουριστικές δαπάνες τους επόμενους μήνες. Οι ταξιδιώτες είναι πλέον διατεθειμένοι να αναζητούν προορισμούς που προσφέρουν καλύτερη σχέση ποιότητας – τιμής, επιλέγοντας συχνά τοποθεσίες πιο κοντά στο σπίτι τους και επιλέγοντας μικρότερα ταξίδια.
Ο τουρισμός είναι ένας πολύπλευρος κλάδος με εκτεταμένες επιπτώσεις στην οικονομία, την απασχόληση και τον κοινωνικό ιστό της Ελλάδας. Η νέα αναγνώριση του έθνους στον παγκόσμιο τουρισμό είναι ενδεικτική της ανθεκτικότητας και της προσαρμοστικότητάς του. Ωστόσο, αυτή η άνοδος φέρνει το δικό της σύνολο προκλήσεων που απαιτούν άμεση και στοχαστική δράση, ιδιαίτερα στους τομείς της βιωσιμότητας και των υποδομών.
Καθώς η βιομηχανία διανύει αυτές τις πρωτόγνωρες στιγμές, η εστίαση πρέπει να είναι στην υιοθέτηση βιώσιμων πρακτικών και στη στήριξη των υποδομών, εκτός από την προσέλκυση επισκεπτών. Πράγματι, η συνεργασία σε όλα τα επίπεδα —κυβέρνηση, ιδιωτικός τομέας και κοινότητα— θα είναι ζωτικής σημασίας για τη διασφάλιση της θέσης της Ελλάδας ως κορυφαίου, βιώσιμου ταξιδιωτικού προορισμού στον κόσμο μετά την πανδημία.