Οι ελληνικές εξαγωγές κατάφεραν να αυξηθούν κατά 8 τοις εκατό το τρίμηνο Φεβρουαρίου – Απριλίου 2023 σε σχέση με το τρίμηνο Φεβρουαρίου – Απριλίου της χρονιάς που μας πέρασε.
Πρωταθλητές αναδείχτηκαν τα τρόφιμα έναντι των μετάλλων, των φαρμάκων και των πλαστικών που παρουσίασαν πτώση. Συγκεκριμένα, η εξαγωγή μετάλλων παρουσίασε πτώση 8 τοις εκατό ενώ τα φάρμακα παρουσίασαν πτώση 6 τοις εκατό.
Τα τρόφιμα είχαν άνοδο της τάξεως του 15 τοις εκατό, εξαιρουμένου του ελαιόλαδου που πραγματοποίησε διπλάσσιες εξαγωγές σε σχέση με το προηγούμενο έτος, κατά 105 τοις εκατό! Το βαμβάκι είχε κι αυτό την τιμητική του με άνοδο 25 τοις εκατό μαζί με τα εσπεριδοειδή φρούτα, πορτοκάλια και μανταρίνια τα οποία παρουσίασαν άνοδο 50 τοις εκατό. Μηχανήματα, ξύλο, χημικά και είδη φωτισμού χαμηλής ενεργειακής κατανάλωσης (LED) είδαν και εκείνα τον εξαγωγικό τους ρυθμό να ανεβαίνει. Οι εξαγωγές ομπρέλας και συστημάτων σκίασης, έχουν μπει επίσης δυναμικά στον αγώνα των εξαγωγών με την ελληνική βιομηχαία REMI Α.Β.Ε.Ε. να πρωτοστατεί στο χώρο των επαγγελματικών ομπρελών προμηθεύοντας χώρες της Ευρώπης όπως η Γερμανία και η Ολλανδία .
Μιλώντας για Ευρώπη, το 65 τοις εκατό των ελληνικών εξαγόμενων προϊόντων προορίζεται για εκεί. Η Ιταλία είναι πρώτη με ποσοστό 18 τοις εκατό, ακολουθεί η Γερμανία με 15 τοις εκατό, η Κύπρος με 11 τοις εκατό και η Βουλγαρία με 10 τοις εκατό.
Στα Βαλκάνια η ζήτηση για τα ελληνικά προϊόντα αυξήθηκε κατά 6 τοις εκατό, ενώ στη Μέση Ανατολή με πρωτοστάτη την Σαουδική Αραβία είχαμε αύξηση κατά 10 τοις εκατό κυρίως για τα προϊόντα Χάλυβα.
Φαίνεται πως παρ’ όλες τις δυσκολίες που προκαλεί ο πληθωρισμός παγκοσμίως, τα ελληνικά προϊόντα βρίσκουν το δρόμο τους προς τις παγκόσμιες αγορές και η σταδιακή άνοδος των ελληνικών εξαγωγών προκύπτει και από τα πρώτα στοιχεία που έρχονται από τις εξαγωγές του μήνα Μαΐου. Το τελευταίο εξάμηνο του 2023, εκτιμάται ότι, κυρίως στα τρόφιμα, ο ρυθμός άνοδος μπορεί να είναι και της τάξης του 2,5 τοις εκατό, αναπτερώνοντας έτσι τις προσδοκίες των ελληνικών επιχειρήσεων.
Αυτά τα καλά νέα, θα πρέπει να αποτελέσουν αφορμή για τις ελληνικές επιχειρήσεις να ενδυναμώσουν τη στρατηγική τους στον τομέα των εξαγωγών αλλά και για άλλες να επιχειρήσουν την ένταξη του στην παγκόσμια αγορά.
Η Ελλάδα, έχει πολλά να προσφέρει και οι βασικοί της κλάδοι παρέχουν σημαντικές ευκαιρίες για ανάπτυξη των εξαγωγών. Με την αυξανόμενη εκτίμηση στην αξία της μεσογειακής κουζίνας, τα τοπικά προϊόντα συμπεριλαμβανομένων του ελαιόλαδου, των φρούτων, των κτηνοτροφικών και γαλακτοκομικών προϊόντων πρωτοστατούν στις εξαγωγές. Η ναυτιλιακή βιομηχανία, λόγω της στρατηγικής θέσης και της ναυτικής παράδοσης της Ελλάδας, θα πρέπει να ενισχυθεί καθώς αποτελεί πολύτιμο όπλο στη φαρέτρα της εξαγωγικής δύναμης της χώρας.
Η τεχνολογία και η καινοτομία μπορούν επίσης να διαδραματίσουν αναπόσπαστο ρόλο στη βελτίωση της παραγωγικότητας και της ανταγωνιστικότητας, που είναι ζωτικής σημασίας για την αύξηση των εξαγωγών. Η Ελλάδα μπορεί να δώσει προτεραιότητα στις επενδύσεις στην έρευνα και την ανάπτυξη, προωθώντας την καινοτομία σε παραδοσιακούς και αναδυόμενους τομείς. Οι προσπάθειες για να γίνουν οι διαδικασίες εξαγωγής πιο φιλικές προς τις επιχειρήσεις μπορούν σίγουρα να ενθαρρύνουν τις εταιρείες να συμμετέχουν στην αγορά των εξαγωγών. Η απλούστευση των κανονισμών, η μείωση της γραφειοκρατίας και η βελτίωση της υλικοτεχνικής υποδομής μπορούν να μειώσουν σημαντικά το κόστος και τον χρόνο που συνδέονται με τις εξαγωγές. Επιπλέον, η ψηφιοποίηση των διαδικασιών εξαγωγής μπορεί να δημιουργήσει ένα πιο αποτελεσματικό και διαφανές σύστημα. Οι ελληνικές επιχειρήσεις, ιδιαίτερα οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ενδέχεται να χρειάζονται εκπαίδευση και υποστήριξη για την ένταξη τους στον κόσμο του διεθνούς εμπορίου. Με την παροχή προγραμμάτων κατάρτισης πάνω στον τομέα των εξαγωγών, όλο και περισσότερες επιχειρήσεις θα είναι σε θέση να τολμήσουν την ένταξη τους στον τομέα αυτόν και μάλιστα να διαπρέψουν.