Παρά τις παγκόσμιες οπισθοδρομήσεις που επέφερε η πανδημία του Covid 19 και τις γεωπολιτικές αλλαγές στα δημογραφικά στοιχεία των επισκεπτών -όπως η σημαντική απώλεια των Ρώσων τουριστών λόγω του πολέμου – η πόλη της Θεσσαλονίκης έχει σημειώσει αξιοσημείωτη ανάκαμψη. Μια σειρά τακτικών μέτρων αναζωογόνησαν τον τουρισμό της πόλης, προσφέροντας ένα σχέδιο για βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη. Μια πρόχειρη εξερεύνηση της Θεσσαλονίκης σήμερα λέει πολλά για το μεταμορφωτικό ταξίδι της προς το να φωτογραφίζονται οι τουρίστες στις «Ομπρέλες» της Θεσσαλονίκης όλους τους μήνες, δηλαδή να γίνει η πόλη τουριστικό αξιοθέατο όλο το χρόνο.
Τον τελευταίο χρόνο, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης γνώρισε μια αξιοσημείωτη άνοδο στη θαλάσσια δραστηριότητα. Συγκεκριμένα, τα στοιχεία του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΘΑ) δείχνουν ανοδική τροχιά στις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων –ξεπερνώντας τις 70 στην τελευταία καταμέτρηση – με τις προβλέψεις να υποδηλώνουν ακόμη υψηλότερους αριθμούς για το τρέχον έτος. Η πόλη υποδέχθηκε την πρώτη της άφιξη κρουαζιερόπλοιου φέτος, σηματοδοτώντας ένα σημαντικό ορόσημο στη ναυτική της ιστορία.
Επιπλέον, η Θεσσαλονίκη σημείωσε ένα ακόμη θαλάσσιο ορόσημο φιλοξενώντας ταυτόχρονα δύο κρουαζιερόπλοια στο λιμάνι της για πρώτη φορά. Αυτή η άνοδος του θαλάσσιου τουρισμού έχει ελπιδοφόρες επιπτώσεις για την ευρύτερη οικονομική ανάπτυξη, δημιουργώντας έτσι ευκαιρίες και αποτελέσματα σε διάφορους κλάδους της πόλης.
Όταν ένα κρουαζιερόπλοιο προσγειώνεται στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ο αντίκτυπός του γίνεται αισθητός πολύ πέρα από το λιμάνι και την παραλία όπου εκατοντάδες τουρίστες απολαμβάνουν τον καφέ ή και το γεύμα τους κάτω από τις ομπρέλες καταστημάτων, των εστιατορίων ή των καφετέριων. Η εισροή τουριστών συνιστά επιχειρηματική δραστηριότητα για ένα ευρύ φάσμα επαγγελματιών — από ιδιοκτήτες εστιατορίων μέχρι εμπόρους λιανικής και υπηρεσίες ενοικίασης αυτοκινήτων. Αυτή η άμεση χρηματοοικονομική ένεση στην τοπική οικονομία λειτουργεί ως σωτήρια, ειδικά μετά το περιορισμένο οικονομικό περιβάλλον των τελευταίων ετών.
Κεντρικό στοιχείο της στρατηγικής για την ανάδειξη της πόλης, ήταν η εστίαση στη διαφοροποίηση του τουριστικού τομέα της Θεσσαλονίκης. Το όραμα εκτείνεται πέρα από την απλή αύξηση του αριθμού των τουριστών και στοχεύει στην πιο δίκαιη κατανομή των οικονομικών οφελών του τουρισμού σε διάφορες πτυχές της τοπικής αγοράς. Αυτό περιλαμβάνει εστιάτορες, καταστηματάρχες και, φυσικά, τα ποικίλα πολιτιστικά ιδρύματα της πόλης.
Μέσω στοχευμένων παρεμβάσεων, στόχος είναι να διοχετευθεί ένα ακόμη μεγαλύτερο μέρος των εσόδων που παράγονται από την κρουαζιέρα και τον γενικό τουρισμό απευθείας στην αγορά της πόλης. Κατά συνέπεια, αυτή η στρατηγική διαφοροποίησης αναμένεται να δώσει ώθηση στη δημιουργία θέσεων εργασίας, χρησιμεύοντας έτσι ως διπλό όφελος για την τοπική οικονομία.
Τα αποτελέσματα της αναζωογονημένης τουριστικής βιομηχανίας της Θεσσαλονίκης έχουν επεκταθεί και στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων. Το λιμάνι της πόλης έχει αναδειχθεί ως κεντρικός κόμβος για τον εισερχόμενο τουρισμό από γειτονικές χώρες. Αυτή η αυξανόμενη διασυνοριακή εισροή ενισχύει τη στρατηγική σημασία της Θεσσαλονίκης και υπογραμμίζει την ικανότητα της πόλης για οικονομική επέκταση.
Καθώς η Θεσσαλονίκη προσπαθεί να εδραιώσει τη θέση της ως παγκόσμιος ανταγωνιστικός τουριστικός προορισμός, αξίζει να εξεταστεί μια καινοτόμος πρόταση: η φιλοξενία της Διεθνούς Έκθεσης Κρουαζιέρας. Ένα τέτοιο γεγονός όχι μόνο θα αναδείξει τις δυνατότητες ανάπτυξης της Θεσσαλονίκης στον ναυτιλιακό τομέα, αλλά και θα ενσωματώσει την πόλη στο παγκόσμιο τουριστικό οικοσύστημα. Αυτό θα μπορούσε να είναι ένα μεταμορφωτικό βήμα για τη χάραξη της μοναδικής ταυτότητας της Θεσσαλονίκης ως εξωστρεφής, έτοιμη για το μέλλον πόλης.
Σύμφωνα με την έρευνα της DIANEOSIS, ένας στους τρεις επισκέπτες μιας πόλης γίνεται επαναλαμβανόμενος επισκέπτης, επιστρέφοντας σε αυτή και άλλες φορές. Η συνεχιζόμενη επιτυχία στην τουριστική επισκεψιμότητα της πόλης, αποτελεί ένα συναρπαστικό επιχείρημα για τη βιωσιμότητα της τουριστικής βιομηχανίας της Θεσσαλονίκης, με την υπόσχεση της μακροπρόθεσμης αφοσίωσης των επισκεπτών να εδραιώνει περαιτέρω τις οικονομικές προοπτικές της πόλης.
Η Θεσσαλονίκη έχει μεταμορφωθεί σε ένα τουριστικό καταφύγιο όλο το χρόνο, επιδεικνύοντας έτσι την ανθεκτικότητα και την προσαρμοστικότητα της πόλης σε δύσκολες παγκόσμιες συνθήκες. Ο οδικός χάρτης που ακολουθεί είναι φορτωμένος με ευκαιρίες και η Θεσσαλονίκη εμφανίζεται σε καλή θέση για να τις εκμεταλλευτεί.
Η Θεσσαλονίκη έχει πολλά όπλα στη φαρέτρα της για να προβληθεί
Ας ξεκινήσουμε με τα βασικά. Tο πλούσιο ιστορικό σκηνικό της Θεσσαλονίκης. Η πόλη βρίθει από αρχαία ερείπια, βυζαντινές εκκλησίες και αρχιτεκτονική της οθωμανικής εποχής. Είναι ουσιαστικά ένα ζωντανό μουσείο που παρουσιάζει ένα μοναδικό μείγμα πολλών πολιτισμών. Ενώ οι ξεναγήσεις και οι επισκέψεις σε μουσεία είναι δημοφιλείς, η πόλη μπορεί να βελτιώσει την ιστορική εμπειρία διοργανώνοντας εκδηλώσεις όλο το χρόνο, όπως αναπαραστάσεις, μαθήματα αρχαίας μαγειρικής και φεστιβάλ με θέμα την ιστορία.
Η γαστρονομική σκηνή της Θεσσαλονίκης είναι ήδη ένα σημαντικό αξιοθέατο. Από λαχταριστούς γύρους μέχρι γλυκές λιχουδιές όπως η μπουγάτσα, οι γαστρονομικές απολαύσεις είναι ατελείωτες. Οι επιχειρηματίες της εστίασης, μπορούν να επενδύσουν στις επιχειρήσεις τους εξοπλίζοντας τες ώστε να δίνουν τις καλύτερες υπηρεσίες όλο τον χρόνο. Λαμβάνοντας υπόψιν τον άστατο καιρό που συνήθως επικρατεί στην συμπρωτεύουσα, τα καφέ και τα εστιατόρια μπορούν να τοποθετήσουν αντιανεμικές ομπρέλες ή τηλεσκοπικές ομπρέλες βαρέως τύπου για εστιατόρια και καφετέριες, οι οποίες θα προστατεύουν τους πελάτες τόσο από τον φωτεινό ήλιο, όσο και από τις βροχές που συχνά εκδηλώνονται. Διοργανώνοντας εποχιακά φεστιβάλ φαγητού, η Θεσσαλονίκη μπορεί να προσελκύσει έναν σημαντικό αριθμό τουριστών οι οποίοι μέσα σε ένα κλίμα γιορτής θα μπορούν να γιορτάσουν τη μεγάλη ποικιλία τοπικών προϊόντων, από θαλασσινά το καλοκαίρι έως ελιές και κρασί το χειμώνα.
Οι πανέμορφες παραλίες της Θεσσαλονίκης είναι αναμφίβολα το αποκορύφωμα του καλοκαιριού, αλλά η εγγύτητα της πόλης σε βουνά όπως ο Όλυμπος και ο Χορτιάτης σημαίνει ότι μπορούν επίσης να προωθηθούν χειμερινά σπορ όπως το σκι και το σνόουμπορντ. Τα πακέτα οικολογικού τουρισμού που προσφέρουν πεζοπορία, παρατήρηση πουλιών, ακόμη και βοτανικές περιηγήσεις μπορούν να διατεθούν στην αγορά για την άνοιξη και το φθινόπωρο, όταν το τοπίο είναι εξαιρετικά καταπράσινο και πολύχρωμο.
Η ανάπτυξη εσωτερικών αξιοθέατων μπορεί επίσης να τονώσει τον τουρισμό σε λιγότερο ευνοϊκές καιρικές συνθήκες που συνήθως επικρατούν στη Θεσσαλονίκη. Ένα ενυδρείο, πλανητάριο, μουσεία ή ακόμα και ένα θεματικό πάρκο, θα μπορούσε να προσφέρει στους επισκέπτες διασκεδαστικές εναλλακτικές με τις υπαίθριες δραστηριότητες.