Κρυμμένη ανάμεσα στη φιλόξενη αγκαλιά της θάλασσας και τη μαγευτική έκταση των καταπράσινων βουνών, η περιοχή της Θεσσαλίας ξεχωρίζει από το μεγαλύτερο μέρος της ηπειρωτικής Ελλάδας. Αυτό το μοναδικό μείγμα αποτελεί πόλο έλξης τόσο για τους ντόπιους όσο και για τους επισκέπτες που συρρέουν στον Βόλο και τις γραφικές περιφέρειές του. Την ημέρα τα δεκάδες beach bars που διασκορπίζονται στην ακτή γίνονται καθημερινά πόλος έλξης για τους εκατοντάδες λουόμενους που ζητούν μια δροσερή ανάπαυλα.
Πρόσφατη έρευνα διερευνά πώς αυτή η εισροή επισκεπτών επηρεάζει τις τοπικές επιχειρήσεις στη Θεσσαλία. Ενώ οι κρατήσεις ξενοδοχείων αντικατοπτρίζουν μια εντυπωσιακή αύξηση, που συχνά αγγίζει το 90 τοις εκατό ή ακόμα και το 100 τοις εκατό, οι αριθμοί δεν δίνουν την πλήρη εικόνα. Καθώς πλησιάζουμε στις εορταστικές ημέρες του 15 Αυγούστου, οι δημοφιλείς προορισμοί σημειώνουν ραγδαία αύξηση στον αριθμό των επισκεπτών. Ωστόσο, οι δαπάνες των επισκεπτών αυτών στην τοπική αγορά, λένε μια εντελώς διαφορετική ιστορία.
Οι ντόπιοι επιχειρηματίες στη Θεσσαλία τονίζουν ότι, ενώ ενώ φαινομενικά η έλευση των επισκεπτών είναι μεγάλη, δεν μεταφράζεται απαραίτητα σε σημαντικά έσοδα. Η τυπική δαπάνη του επισκέπτη μπορεί να περιλαμβάνει έναν καφέ, ένα σνακ ή ίσως και ένα παγωτό για τους νεότερους. Η παρατεταμένη, πολύωρη παραμονή στις ενοικιαζόμενες ξαπλώστρες παραλίας συχνά συνοδεύται με την κατανάλωση ενός μόνο καφέ. Πολλοί μάλιστα είναι αυτοί που επιλέγουν να αγοράζουν σνακ από κάποιο τοπικό σούπερ μάρκετ παρά από τις παραθαλάσσιες επιχειρήσεις εστίασης με δικαιολογία τις οικονομικότερες τιμές.
Ρίχνοντας φως σε αυτό το φαινόμενο, ο επικεφαλής του περιφερειακού Συνδέσμου Επαγγελματιών Εστίασης κ. Στέφανος Στεφάνου το αποδίδει στην ευρύτερη οικονομική κατάσταση. Πολλοί παλεύουν να ανταπεξέλθουν με τα οικονομικά τους στερεμένα, με τις αυξανόμενες τιμές της ενέργειας και των βασικών αγαθών να επηρεάζουν το διαθέσιμο εισόδημα. Κατά συνέπεια, τα καταστήματα, ειδικά τα μπαρ που απευθύνονται σε νεότερους πληθυσμούς, δεν βλέπουν την αναμενόμενη αύξηση της οικονομικής τους δραστηριότητας παρά μόνο λίγες ημέρες τον χρόνο.
Όσον αφορά το “κίνημα της πετσέτας”, φαίνεται πως οι επιχειρηματίες που ενοικιάζουν επαγγελματικές ξαπλώστρες και ομπρέλες παραλίας στην περιοχή, δεν προκαλούν προβλήματα, τηρούνε τις συμβατικές τους υποχρεώσεις και προσπαθούν να κρατάνε τις τιμές σε λογικά – για την εποχή – επίπεδα.
Ωστόσο, οι πρωταρχικές προκλήσεις εξακολουθούν να υφίστανται. Με το τέλος του καλοκαιριού να φαίνεται ήδη στον ορίζοντα, οι επιχειρήσεις στη Θεσσαλία δεν έχουν ακόμη δει μείωση στο λειτουργικό κόστος, που επιδεινώνεται περαιτέρω από την αύξηση των τιμών στις πρώτες ύλες και στην ενέργεια.
Κατά την άποψη του κύριου Στεφάνου, μια πιθανή λύση βρίσκεται στην κρατική παρέμβαση. Βρίσκοντας τρόπους να τονωθεί ο τουρισμός στη Θεσσαλία και παραχωρώντας τις παραλίες προς εκμετάλλευση δωρεάν στις επιχειρήσεις ενοικίασης ξαπλώστρων και επαγγελματικών ομπρέλων παραλίας, εκείνες θα μπορούσαν ενδεχομένως να αποφύγουν τη μετακύλιση πρόσθετων χρεώσεων στους πελάτες.
Στην Ελλάδα μια από τις μεγαλύτερες οικονομίες είναι αυτή του τουρισμού. Βρίσκοντας τρόπους να ενισχύσουμε τόσο τις επιχειρήσεις που συνδέονται άμεσα με τον τουρισμό, όπως και τους πολίτες που έχουν ανάγκη από μια οικονομική τόνωση, το όφελος θα είναι μεγάλο για όλους.